+40724551022
voinea_ruxandra_cristina@yahoo.com valorificarepersonala@gmail.com

Adolescența o enigmă? I

Adolescența o enigmă? I

adolescența

Perioada adolescenței este una pasionantă, frumoasă, ispititoare, însă poate fi solicitantă atât pentru tânar, cât și pentru cei din jurul lui. Ea vine la pachet cu nevoia unor problematizări, a punerii în discuție a diverselor aspecte cotidiene, generale sau personale. Este perioada în care adolescentul se desprinde de părinte, trecând de la dependență la o independență. Acest drum este presărat de provocări, atât pentru el cât și pentru părinții sau adulții din jur. El își conturează noi reprezentări despre iubire, ură, sexualitate, căsătorie, relația părinți – copii, politică, hobby-uri, realitate, responsabilitate etc.

Transformările

Pubertatea reprezintă perioada de maturizare biologică și sexuală. Maturizarea sexuală reclamă schimbări la nivel corporal și psihic. Toate modificările aduc o transformare cu impact pe plan relațional și psihic. Adolescentul se confruntă cu o destabilizare generală – crește mult în înălțime, corpul i se modifică, apar primele atracții sexuale. Confruntat cu toate aceste schimbări fizice rapide, imaginea de sine nu ține pasul. Corpul se sustrage controlului personal, impunându-și ritmul și potențialul de schimbare.

Sexualitatea

adolescența  probleme transformari criza depresieTransformările corporale nu atrag o “criză” decât în momentul în care acesta schimbă poziționarea față de sexualitate și plăcere. Începând cu preadolescența copilul începe să se obișnuiască cu astfel de schimbări. Într-o primă fază acest nou parcurs este unul problematic pentru adolescent pentru ca apare pe fondul unei organizări psihice ce nu are nevoie de o descărcare sexuală specifică sau de un comportament de descărcare. Însă impactul major îl au schimbările calitativă și repercursiunile psihice ale acestor schimbări. Schimbarea cantitativă se referă la intensitatea și forța pulsiunilor sexuale și cea calitativă se remarcă și în noile modalități de experimentare a plăceri, cele ce fac trecerea de la plăcerea și sexualitatea infantilă la cea adultă. Astfel, posibilitatea de a experimenta orgasmul și descărcarea sexuală specifică, maniera de a experimenta plăcerea, tandrețea, relația și trăirile intense ce decurg din acestea: iubire, ataşament, generozitate, împlinire sau dezamăgire, furie, tristețe. De aici rezultă o reorganizare subiectivă, luându-l prin surprindere.

Relațiile

În ceea ce privește relațiile sociale apar schimbări: cu cei de vârsta sa, dar mai ales cu cei din generații diferite. Prioritară este gașca, discuțiile nesfârșite ce se prelungesc până târziu în noapte, acceptarea colegilor, moda vestimentară, discuțiile cu tematică sexuală, teribilismul evadării în noi experiențe. Reperele sigure, securizante anterioare sunt puse la încercare. Școala, profesorii și părinții sunt doar obstacole, depășite, plictisitoare, agasante ce stau în calea fericirii lor, încăpățânați și enervanți că le cer socoteală pentru faptele lor.

Va urma…

Citește și despre “Adolescența o enigmă? II”

One Response

  1. […] Citește și despre “Adolescența, o enigmă? I” […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *