Boris Cyrulnik în București
Paradoxul condiţiei umane este că nu putem deveni noi înşine fără influnţa celorlalţi.
Idei împărtăşite
Specia umană a apărut de 2 milioane de ani, iar de 2000 de mii de ani oamenii folosesc simboluri când a apărut cuvântul. Atunci lobul temporal a crescut, s-a umflat și prin vorbire s-a antrenat acest mușchi. Atunci copilul era crescut de grup, noțiunea de mamă și tată nu era conturată. În Roma antica copilul nu era considerat o valoare. Doar dacă tatăl îl lua în brațe era acceptat, altfel era aruncat la gunoi de unde putea fi preluați spre a fi sclav. Nu aveau voie să se îndrăgostească, asta l-ar fi făcut un luptător slab, vulnerabil, iar valorile erau setate în funcție de război. Era o cultură a violenței.
Dezvoltarea copiilor
Boris Cyrulnik specifică faptul că atunci când a adus în lumină faptul că bebeluşul înţelege înaintea achiziţionării limbajului s-a confruntat cu mari rezistenţe. Între timp acest fapt a devenit ceva banal şi unanim acceptat. Dezbaterea culturală, filozofică, psihologică duce la o evoluție și la dezvoltarea copiilor ca adulți bine dezvoltați. Acest aspect este demonstrat ştiinţific. Militează spre o abordare multidisciplinară: neurologi, medici, antropologi, psihologi, istorici.
Animalele domestice au o formă de inteligență, în preajma oamenilor ajung să învețe multe lucruri. Pisica sau câinele învață 150-200 cuvinte. Limba maternă este învățată în primele 20-30 luni de viață, indiferent de dificultatea limbajului sau de accesul la alți copii. Fetițele la 17 luni stochează aproximativ 100 de cuvinte şi are articulare dublă. Băieții au aceleaşi achiziţii la aproximativ 22 luni.
Caracteristici
În perioada în care a făcut facultatea de medicină, se considerau suficiente doar măsurătorile cantitative ale bebelușului, de exemplu circumferinţa craniului, a pieptului, greutatea. Când Boris Cyrulnik a demonstrat că un copil înțelege înainte să vorbească asta a fost criticat. Trebuie să acționăm asupra mediului care acționează asupra noastră, să fim atenţi la gândirea preverbală şi la limbajul nonverbal.
Citeşte şi despre “Pionierele psihanalizei copiilor”
Părinţii
Când se naște bebelușul ia contact cu mama. Aceasta pune prima amprentă, tatăl este recunoscut și integrat după mama. De la 2 luni copii urmăresc chipul mamei, este esențială frecvența interacțiunii încă din primele clipe de la naștere.
Înainte de 5 luni copiii pot interacționa cu ecranul, apărând fascinarea ecranului, sunt hipnotizaţi. Cercetări în această privință demonstrează dependența bebelușului sau copilului mic. Când este luat smartphone-ul tipă și nu poate fi controlat, când îi este dat se liniștește.
Implicarea tatălui
Citeşte şi despre “Copilul la psihoterapeut”
Teoria ataşamentului şi rezilienţa
Copiilor izolați le este afectat lobul prefrontal, amigdala era hipertrofiată, copii sunt modelați de acest mediu, având ulterior reacții incontrolabile. Orice informație este o percepută ca o greşeală la care se apără prin agresiune, nu au capacitatea de a-şi stăpâni emoțiile pentru că au fost izolați. Boris Cyrulnik a interacţionat cu copii din centrele de plasament din România sau din mediile sociale vulnerabile. Rezilienţa acestora este profund afectată. Vorbeşte şi de generaţia de decreţei din comunism şi de cultura din Africa de Sud şi de anumite cartiere din Franţa unde s-a manifestat sau încă există o datorie politică sau socio-culturală de a avea mulți copii, în ciuda resurselor familiare limitate. Copilul acesta a dobândit o vulnerabilitate neuro emoțională sau deficienţă culturală. În prezent, media ratei de fecunditate în Franța este 1,9, în Spania 1,1.
Ruxandra Voinea,
Psiholog și Psihoterapeut
Telefon: 0724551022
One Response
[…] Citeşte şi despre “Boris Cyrulnik în București“ […]